mandag den 27. februar 2012

Æblehøst

Jeg fik en hel pose æbler med hjem fra mit sidste besøg hos mine forældre! Og dem skulle der jo gøres noget ved!

Jeg har hørt det er blevet in at spise grød igen, altså grød af forskellige grødblandinger.
Og så bruger man karamelliseret æblemarmelade som topping. 
Så det skulle prøves af


Jeg fandt Camilla Plums opskrift:

Karamelliseret æblemarmelade 

(med ingefær, som jeg dog udelod)

2 kg æblebåde
1 kg rørsukker
50 g fintrevet frisk ingefær
saft af 4 citroner
250 g smør

Skræl æblerne, og skær i både, fjern kernehuset. Vej dem, når de er klar til gryden.

I en bred gryde eller tung sauterepande smelter man sukkeret over svag varme, til det begynder at karamellisere. Det må ikke brænde. 



Når sukkeret er næsten smeltet og delvis er begyndt at blive lidt mørkt, skal æbler, ingefær og citronsaft i. 

Rør rundt ved høj varme, til æblerne safter lidt. Skru ned, og lad det boble uden låg. 

Der skal røres ofte, så det ikke brænder på. Smag på det; hvis æblerne er meget sure, kan det være, der skal lidt mere sukker i. 




Det er færdigt, når der ikke er nogen ugennemsigtige æblestykker tilbage og det har marmeladekonsistens.

Tag det fra varmen, køl af i 5 minutter, og rør så smørret i.


Kom på rene glas, og sæt det i køleskabet.

Spis inden for 2 måneder.

Hvis marmeladen henkoges, kan den holde et helt år.

Skru lågene næsten helt på de fyldte glas.

Sæt dem i ovnen ved 120 grader, og sluk, når det bobler grundigt i glassene. Skru lågene helt på, mens det hele er varmt, og køl af i ovnen.
Smørret runder og gør, at marmeladen automatisk spises uden smør under.

Jeg fik ikke læst opskriften helt præcist, så smørret blev smeltet sammen med sukkeret, og der kom en del flere æbler i, end foreslået. Og det blev det ikke ringere af!!
Og så har jeg tænkt mig at gøre som min mor, og komme det i poser i fryseren.

Det blev også til en helt almindelig portion æblemos!





Og så var det tid til en smagsprøve.
Græsk yoghurt med müsli.


MUMS!

Dejlig dag til jer derude!

2 kommentarer:

  1. Jeg nynner lige "Æblemand, kom indenfor, æblemand...."
    ♫♬♩♪♪

    SvarSlet
  2. Ser godt nok lækkert ud !

    SvarSlet

Hilsner fra jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...